«سینمای معناگرا» سینمایی است که به تامل در راز و رمزهای

جهان هستی می پردازد و انسان از طریق همین اندیشه و تامل

خود را به خالق هستی نزدیک می کند.

در این سینما، انسان در جست و جوی حقیقت است و

سینمای معناگرا، به واقعیت هستی شناسانه و راز گونه ای

می پردازد که در آن گوشه چشمی به «باطن» واقعیت ها

می شود و در جست و جوی کشف رمز و رازی است که

همواره در پس واقعیت ها طنین انداز است.

سینمای معناگرا علاوه بر بیان صورت و واقعیت طبیعت بشر

و جهان او، به تحلیل و بررسی باطن و معنای آنها

می پردازد، سینمای معناگرا ، پرداختن به واقعیت رمز آلود

هستی را با گرایش به کمال را در پیش می گیرد. لذا ذات و

جوهر ارزش های تمدن بشری ، به نحوی که مورد اقبال

همه تمدن های جهان باشد ، موضوع کار سینمای معناگرا است .

در سینمای معناگرا واقعیت های رمزآلود، به طور حتم

رمز گشایی نمی شوند ولی راه هایی برای رمز گشایی

آن پیشنهاد می شود. سینمای معناگرا، سوال را در ذهن

مخاطب شکل می دهد و مخاطب با توجه به درک خود به پیدا

کردن پاسخی برای پرسش ترغیب می شود. این نوع سینما

به دنبال تعالی بخشی به زندگی روزمره انسان است و در

آن نشانه های دینی و الهی یافت می شود. اگر چه

ممکن است برخی از این نوع سینما برای پیشبرد

نگرش ها و نظریه های فلسفی خود در باب خداشناسی

و انسان شناسی، استفاده کنند.شاید برخی فکر کنند، که

سینمای معناگرا یه گونه یا ژانر باشد، اما معناگرایی یک

رویکرد مضمونی و محتوایی است، معنا توسط سینما و ابزار

آن منتقل می شود.

از کارگردانان صاحب سبک در این نوع سینما میتوان

به آندره تارکوفسکی، رابرت برسون ، استنلی کوبریک،

کریستف کیشلوفسکی ،اینگمار برگمن، تئودور درایر، میکل

آنجلو آنتونیونی، لوییس بونوئل و … اشاره کرد.

رابرت برسون را پدر سینمای معناگرا دانسته اند. او نزدیک

به یک قرن زندگی کرد (۱۹۰۱ – ۱۹۹۹) و فقط ۱۴ فیلم

ساخت، او متفاوت با بقیه است. نگاهی به یک فیلمش

بیندازی ، می فهمی. سادگی در آن موج می زند، کلامش

ساده است اما معنایی در پشت این سادگی دارد، او طبیعت

بی جان را جاندار می پندارد، همه چیز را در طول مشیت

الهی نظاره می کند، گویی دستی ناپیدا قهرمان داستان را

راهنمایی می کند. فیلم فرم دارد، بی مایه نیست، جزییات

به دقت بررسی می شود. و بسیاری دیگر از ویژگی های

فیلم های برسون، تو را به سمت او جذب میکند، البته اگر

اهل تفکر باشی! هم میتوانی تخمه بگیری و پای فیلم اکشن

بشینی، هم میتوانی چشمانت را روی صفحه نمایش خیره کنی

و جادوی برسون را نظاره گر باشی…

(دو فیلم معروف او فیلم های یک متهم به مرگ

گریخت و جیب بر می باشد.)

رابرت برسون

رابرت برسون

یک متهم به مرگ گریخت

یک محکوم به مرگ گریخت

جیب بر

pickpocket2

 

میپسندم(۲)خوشم نیامد(۰)
سینمای معناگرا

پیمایش نوشته


2 دیدگاه در “سینمای معناگرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *